5 tips voor gemotiveerde medewerkers

  • door

5 tips voor meer motivatie

Een goed resultaat begint bij de juiste motivatie. Maar de juiste motivatie begint eigenlijk bij een duidelijk beeld bij het juiste resultaat hebben. Onderzoek toont aan dat je gemotiveerd raakt als je duidelijk weet waarom je iets moet doen en hoe het resultaat jou of anderen helpt. De gedachte aan de waardering die jij voor dat resultaat krijgt zorgt voor de juiste motivatie!


Daarom 5 tips die er gelijk voor zorgen dat jouw medewerkers nog gemotiveerder raken!

#1 – Communiceer altijd de (eind)klant

Weten waar je het voor doet is het halve werk. Stel, een thuiszorg medewerker is aangesproken op de kort door de bocht manier van rapportages schrijven bij een cliënt. Collega’s hebben hier last van, want ze moeten vaak nog weer navragen wat er gebeurd en gezegd is in een vorig bezoek. Door deze medewerker duidelijk uit te leggen wat de consequenties zijn van het ongewenste gedrag én net zo belangrijk hoe plezierig het voor collega’s is als de rapportage wél goed geschreven is, zal de medewerker meer plezier beleven aan het schrijven van een goede rapportage.

Let op! Mogelijk ervaart de medewerker een bepaalde werkdruk, waardoor de rapportages vanwege tijdsgebrek afgeraffeld worden. Geef de medewerker dus altijd ook de mogelijkheid om toe te lichten waar bepaald gedrag weg komt en zoek samen naar een oplossing.

#2 – Vier succesjes

Elk goed resultaat is een succesje, hoe klein ook. Die kunnen niet allemaal gevierd worden en is natuurlijk ook gewoon onderdeel van het werk waar je voor betaald wordt. Echter, toch is het belangrijk af en toe een goed resultaat uit te lichten. De getoonde waardering voor de medewerker of het team doet weer beseffen dat het werk er echt toe doet.

#3 – Inspireer met praktijk casussen

Deel praktijk casussen, laat zien hoe andere medewerkers omgaan met hun werkzaamheden en hoe dat de (interne) klant helpt. Medewerkers zoeken altijd naar bevestiging of ze hun werkzaamheden juist invullen. Ook al lijkt de medewerker zo zeker van zijn of haar zaak, het gevoel aan een verwachting te moeten voldoen is altijd aanwezig en kan omgezet worden in positieve energie door de juiste voorbeelden te laten zien. Deze kan de medewerker spiegelen met de eigen verwachtingen wat leidt tot geruststelling danwel tot inzichten hoe te verbeteren en zich daar voor in te zetten.

#4 – Creeër (zelf)vertrouwen 

Niets is schadelijker voor motivatie en het ‘een stapje extra willen zetten’, dan een werkomgeving die niet veilig aanvoelt en geen vertrouwen uitstraalt. Hiermee wordt bedoeld dat de medewerker vaak negatief overkomende feedback krijgt van leidinggevenden of collega’s, geen vertrouwenspersonen in de directe omgeving heeft en waar weinig aandacht besteed wordt aan positieve feedback. De medewerker wordt onzeker of het eigen presteren en probeert steeds onzichtbaarder zijn of haar werk te doen en het werkplezier neemt af. Door te zorgen voor een duidelijk handboek waarin de medewerker terug kan lezen wat er verwacht wordt en een vertrouwenspersoon aan te stellen, verhoog je het zelfvertrouwen van medewerkers. 

#5 – Evalueer minimaal 2x per jaar

Een goede werkrelatie betekent goede en duidelijke afspraken maken tussen organisatie en medewerker. Dit gaat verder dan een contract. Het streven moet altijd zijn om de medewerker te stimuleren om door te groeien binnen de organisatie. Doorgroeien is vaker in de breedte (kennis) dan in de hoogte (functie) en zorgt er vooral voor dat de medewerker betrokken is en blijft bij de organisatie. Door in de evaluatiemomenten te bespreken waar de ambities of juist zwakke plekken liggen van medewerkers, zorg je er gezamenlijk voor dat via begeleiding of scholing de medewerker beter op zijn of haar plek komt te zitten. Ook levert dit waardevolle inzichten op wat betreft leerdoelen en verborgen talenten. Doorleren stimuleert en motiveert!

Bovenstaande tips zijn slechts een greep uit de vele manier om de motivatie van medewerkers te verhogen. Het Verbeterwijzer platform verankert ze alle vijf! We vertellen je er graag meer over.